Virtual Reality (VR). Det är det skarpaste verktyget någonsin för att berätta en historia. Någonsin! Det säger VR-filmskaparen Gina Kim. Framgångsrikt får hon oss tittare att uppleva – med full delaktighet – de sista ögonblicken i en sydkoreansk sexarbetares liv, när hon blöder ihjäl efter att ha blivit dödligt attackerad av sin sexkund, en amerikansk soldat.
Det skarpaste verktyget någonsin för att berätta en historia! Det skarpaste verktyget någonsin för att skapa empati. Det är vad Gina Kim vill göra med VR. Och hon gör det!
På Västsvenska Filmdagarna 2017 var dagordningen för dag två att diskutera hur man skapar virtuella verklighetsberättelser: ”VR-erfarenheter produceras och konsumeras alltmer. Miljarder investeras i VR-teknik. Men vad händer med VR-berättandets innehåll?”
Svenska och internationella VR-pionjärer samlades denna dag. Saleen Gomani och Ellen Subraian, med sitt VR-arbete Billy – sponsrat av Svenska Filminstitutet (SFI). Paul Blomgren DoVan, en av skaparna av ”Håkan Hellström i VR”-konceptet. Roger Wallén, som representerar SVT VR innovation. Viktor Peterson, vd på CLVR Works och Gina Kim (på Skype) med sin prisbelönta VR-produktion Bloodless.
När allt blivit sagt på Västsvenska Filmdagarna 2017 var VR-frågan inte ”hur kan vi skapa bra VR-berättelser?” Bra historier visades. Narrativ virtuell verklighet kan göras. Vi såg det. Frågan som ingen kunde besvara än var ”Kan VR-berättelser, med fullt tittardeltagande, ställas till förfogande för en allmän publik?”
De som har gjort något i denna riktning är Nobelmuséet och CLVR Works, som gör VR i samarbete med Shejken av Dubai som sponsrar ett VR-projekt för att utbilda framtida nobelprisvinnare i Asien.
Men det här är fortfarande långt ifrån att göra VR-berättelser tillgängliga för allmänheten. För de flesta är den utrustning som behövs fortfarande för komplicerad för regelbunden användning hemma. Den stora frågan är då inte om bra VR-berättelser kan göras, för det går. Den stora frågan är om tillräckligt många människor ser VR-berättelserna? Kommer pengarna en producent investerar i Virtual Reality-berättelser att ge vinst? Kommer investerare att få tillbaka de investerade pengarna?
Fram tills det finns en rimlig chans för detta, kommer VR-berättelser att ses av en ganska smal publik. Ja, Svenska Filminstitutet (SFI) sponsrar några produktioner. Ja, Gina Kim vann bästa VR Story Award i Venedig 2017 för sin slående empatiska VR-berättelse Bloodless. Och ja, Nobelmuséet och CLVR Works gör utbildningsVR-berättelser för sheiken i Dubai.
Men Roger Wallén och SVT är inte redo. Roger berättar att de experimenterar med Mixed Reality (MR) i samband med sportevenemang och stora konserter. Men ännu inte med VR-berättande. Och Paul Blomgren DoVan gör mer eller mindre samma sak som Roger och SVT i underhållning. Och Viktor Peterson säger att varken Nobelmuséet eller CLVR Works har någon personal eller pengar särskilt för VR-berättelser.
Så hur och när kommer detta berättande verktyg att materialiseras i sin fulla kapacitet? Hur och när kommer Virtual Reality-berättande att bli tillgänglig för allmänheten? Det sägs vara det skarpaste verktyget för berättare någonsin! Svaret låter vänta på sig.
Ellington