Kreativitet, vad är det?

creativity 2
Väggmålning i Hammarkullen, Göteborg (foto Ellington)

Ellington: Arletta, jag undrar. Vad är kreativitet?
Arletta: För mig är det när jag kommer på en idé som jag aldrig tänkt på tidigare. Varför frågar du?
Ellington: Eftersom jag har upptäckt att det verkar finnas helt olika sorters kreativitet.
Arletta: Ja, det är det självklart! Förutom den typ som jag just nämnde finns det kreativitet som äger rum när två personer verkligen pratar med varandra och tillsammans förstår något nytt som ingen av dem skulle ha kommit att tänka på sig själv.

Ellington: Precis! Och så tänker jag på kreativitet som inspiration till handling när du är i fara.
Arletta: Men lyssna nu! Det jag är intresserad av är konstnärlig kreativitet. Det som gör att du ser skönhet där andra inte ser någonting eller bara fulhet. Och så finns det förmågan att uttrycka det du ser så att andra kan börja se det också.
Ellington: Men vad kallar du den slags kreativitet som får dig att se hur du kan sälja dina visioner av skönhet?
Arletta: Är det inte en slags politisk kunskap? Och social? Jag menar, att känna och uttrycka det som är vackert är en sak. Att känna hur du kan sälja det är en annan.

creativity 1
Bengt Renanders modell av kreativitet (foto Ellington)

Ellington: Det var precis vad jag funderade på när jag hörde Bengt Renander tala om kreativitet på Västsvenska Filmdagarna i fredags. Jag är inte säker på att han bryr sig om den skillnaden.
Arletta: Så vad är skillnaden då?
Ellington: Det är skillnaden mellan konstnärlig kreativitet och entreprenörskreativitet.
Arletta: Ja, det vet jag. Men hur exakt är de olika?
Ellington: Jag tror att Gina Kim …
Arletta: Du menar Gina Kim, Virtual Reality-filmskaparen?
Ellington: Ja. Det fanns några saker hon sa som fick mig att se vad konstnärlig kreativitet handlar om. Som när hon sa att hon behövde låta betraktaren veta att filmen inte togs i rummet där flickan faktiskt mördades.
Arletta: Hur visade detta hennes konstnärliga kreativitet?
Ellington: Hon var tvungen att vara ärlig mot betraktaren att detta var fiktion och inte helt dokumentärt. Och samtidigt var det viktigt för henne att inte förlora betraktarens tro på att detta var verkligt.
Arletta: Jag förstår att hon bara kunde lösa detta dilemma med konstnärlig kreativitet. Men hur gjorde hon?
Ellington: Genom att gå från dokumentär till saga. Hon lät den döende kvinnan lämna sin kropp och gå ut på gatorna för att hitta någon som skulle vara vid hennes sida när hon dog. Och i den här virtuella verklighetens konstverk är det tittaren som är denna någon.
Arletta: Lyckas hon göra det här? Att få tittaren att uppleva sig som där med kvinnan när hon dör?
Ellington: Ja, det gör hon!
Arletta: Jag förstår att vad konstnärlig kreativitet gör här är att visa vad det innebar att dö för den här kvinnan. Och faktiskt tror jag dig, att Virtual Reality i det här fallet skapar empati hos betraktaren. Så säg nu vad är skillnaden mellan detta och entreprenörskreativitet!
Ellington: Entreprenörskreativitet är när man tittar på marknaden och dess spelare och ser vem som vill köpa ditt arbete. Man tittar på den tid och de pengar som du investerat i ditt arbete för att se vad som är ditt pris, och du tittar på din genres framtid och sedan du bestämmer hur du kan tjäna pengar på ditt arbete.
Arletta: Jag kan se att detta är olika typer av kreativitet. Behöver vi bry oss om den skillnaden?
Ellington: Behöver vi det?

creativity 3
Konstglas och dess skapare på VIDA museum, Öland (foto Ellington)